torsdag 28. juli 2011

Innkjøp av pastamaskin

Etter at jeg har blitt hekta på alle mulige kokkeprogrammer (favoritten er MasterChef Australia, men ser det meste annet også), tenkte jeg det var på tide å teste ut noe av det de alltid gjør, nemlig å lage fersk pasta.

Siden jeg nesten ikke har jobbet i sommer og har no et fantastisk flott kjøkken, kjøpte jeg like gjerne en billig (nesten gratis), så godt så ubrukt pastamaskin på finn.no, så da var det bare å sette i gang.


Jeg leter etter en del oppskrifter på nettet, og endte opp med denne:

175 g hvetemel
1/2 ts salt
2 egg
1/2 ss olivenolje


Det var egentlig bare å mikse alt sammen, og deretter kna deigen i ca. 10-15 minutter. Merket at deigen forandret seg fra å være klissete og ekkel til å bli fast og grei å jobbe med. Deretter lot jeg den hvile i kjøleskapet i litt over en time.


Mens deigen hvilte benyttet jeg anledningen til å lage fyll, da jeg ville teste ut å lage tortellini siden jeg spiser mye av Fjordland sine.

Fyllet bestod av:

1/2 karbonadedeig
1/2 boks mascarpone
3 fedd hvitløk
ca. 1 håndfull fersk spinat
en dæsj med soltørkede tomater


Jeg stekte karbonadedeigen med hvitløken og litt grillkrydder. Trengte ikke å sile av karbonadedeigen da jeg ikke brukte smør eller olje når jeg stekte den. Kutter opp spinaten og de soltørkede tomatene, og blandet alt sammen med mascarponen.



Så var det på tide å bruke min nyinnkjøpte pastamaskin. Jeg stilte den på det ytterste, delte deigen i to og fikk deigen gjennom. Deigen var utrolig lett å jobbe med, og etterhvert som den ble tynnere og tynnere virket det nesten som den var av gummi. Tok litt ekstra mel på den etter hver gang den gikk igjennom, slik at den ikke satt seg fast på bordet eller i maskinen. Når deigen var tynn nok (på det nest innerste hakket) laget jeg sirklet av et glass og plasserte en skje med fyllet midt på rundingen. Å forme de var litt tricky, men jeg fikk teken på det etter en stund, og fant ut det var lurt å pensle de med litt egg eller vann for å få de til å klistre seg igjen. 



Jeg kokte opp vann med masse salt, og prøvde meg frem på hvor lenge tortelliniene burde kokes. Fant ut at to og et halvt minutt var det ideelle med akkurat disse. 


Etter noen timers arbeid ble det hjemmelaget pasta med kjøttfyll, tomater og mozzarella til middag. Det smakte mye bedre enn de du får i butikken, og jeg kommer nok til å lage det igjen når jeg har god tid.

Nam nam!

Ingen kommentarer: