fredag 29. juli 2011

Øya og Barnepiken

Siden jeg ikke har fått jobbet så mye i sommer, har jeg benyttet anledningen til å lese noen romaner (siden jeg sikkert ikke får tid til det når skolen begynner igjen).

Etter å ha tilbrakt noen dager ute hos besteforeldrene mine lånte jeg boken Øya av Victoria Hislop. Den følger hovedsaklig et søskenpar på Kreta som bor like utenfor øya Spinalonga, som er bebodd av spedalske på den tiden. Da moren deres blir sendt til øya, kommer det frem hvor forskjellige de to søstrene er, og vi følger hvordan livene deres utarter seg. Det er en sterk historie, delvis basert på fakta om leprakolonien flettet inn med historien om familien. Det er mulig det blir en tur til Kreta i løpet av høsten, og det hadde vært interessant å besøke øya og fått en guidet tur der.

Innlegg om øya i VG i dag.


Cecilie var på besøk hos med en helg for litt siden, og etterlot seg en bok i tillegg til et par sko. Boken het Barnepiken og er skrevet av Kathryn Stockett. Denne romanen skildrer livet ti en liten by i sørstatene i USA på begynnelsen av 60-tallet. Den handler om noen svarte hushjelper, og hvordan forholdet er mellom dem og de hvite fruene de arbeider for. Boken forteller om hvordan en av de hvite fruene er uenig i hvordan hushjelpene blir behandlet, og vil gjøre noe med det ved å fortelle historiene deres til resten av verden.


Begge disse romanene var så bra at jeg satt oppe til langt på natt for å lese de ferdig.
Nå må jeg bare finne en ny bok å lese, siden det fremdeles ikke blir så mye jobbing på meg.

Ingen kommentarer: