søndag 31. juli 2011

Blåbærmuffins

Tanken var at jeg skulle spise rester til middag, og deretter forville meg ned på butikken for kjøpe ingredienser til å lage blåbærmuffins. Plutselig fikk jeg servert middag hos Kenneth istedet, og ble med Stian, Kenneth og Susanne til Skansemyren for å spille litt sandvolleyball. Kjekt var det, men min høyre hånd hadde nok dessverre ikke så godt av det (sliter veldig med senebetennelse i den fra før av).

Da kampene var over var fulle i både svette og sand og enkelte (les: Stian) hadde fått sand på steder som vi kan overlate til fantasien. Vi fant ut at en film og noe snacks hadde vært kos, og siden min leilighet var den som var mest ryddig, trakk den det korteste (eventuelt lengste strået). Jeg fant ihvertfall ut av blåbærmuffins fremdeles måtte lages, og rørte de i sammen før det plinget på døren.

Oppskrift:
4,7 dl hvetemel
1 ss bakepulver
1/2 ts salt
1 egg
2,3 dl sukker
4 ss smør
3 dl seterrømme
3 dl frosne bær
1 sitron
1,5 dl sukker

Smeltet smøret, og lot det kjøle seg litt ned mens jeg pisket sammen egget til det ble luftig. Blandet sammen mel, bakepulver og salt i litermålet. Blandet deretter sukker sammen med egget til det også ble luftig, for å så tilsette smøret litt etter litt. Så rørte jeg inn rømmen i to omganger. Bladet så det våte og det tørre til det ble en fin deig. Tilslutt helte jeg i blåbærne, og blandet de forsiktig inn med en slikkepott. Så var det bare å fordele deigen i store muffinsformer og steke de midt i ovnen på 175 grader i ca. 30-35 minutter.




Mens de stekte lagde jeg en glasur ved å først skrelle en sitron. Sitroskallet blandet jeg så med ca. 1 dl sukker. Jeg skviste ut saften av sitronen (ble ca. 0,5 dl) og tilsatte 0,5 dl sukker til den i en gryte. Varmet sakte opp saften og sukkeret, og rørte helt til det ble en tykk sirup. 



Når muffinsene omsider var ferdig helte jeg litt sirup over dem og dyppet dem i sitronskallet med sukker for at det skulle bli en slags glasur på dem.


Muffinsene smakte greit nok og ble godt mottatt, men det er nok en del endringer jeg kommer til å gjøre neste gang:
- ha i mindre rømme, eventuelt bytte den ut med lett rømme eller noe med mindre smak da disse hadde litt for mye rømmesmak syns jeg.
- ha i mindre blåbær, røren ble for blå, muffinsene litt for deigete pga så mange hele bær og steketiden ble lengre.
- la sirupen kjøle seg litt mer ned før den helles over muffinsene.
- bruke mindre sukker med sitronskallet.
- vente med å spise muffinsene til de er kalde, da de smakte mye bedre da etter min mening.

Jeg syns sitronglasuren var veldig god, og kommer nok til å teste den ut på andre typer muffins senere. Blåbærmuffinsene kunne vært mye bedre, så får se om jeg kan modifisere oppskriften litt eller finner en annen oppskrift jeg kan prøve også.

Ingen kommentarer: